"Орьнек – кримськотатарський орнамент та знання про нього"

Відеогалерея

"Орьнек – кримськотатарський орнамент та знання про нього"

            Орьнек – так називається традиційний орнамент кримських татар. Поєднання різних елементів орьнек створює композицію, через яку можна розповісти цілу історію. Знання про зміст кожного елементу, а також вміння прочитувати їх, є живим явищем кримськотатарської культури.      

          Орьнек складається з різних елементів рослинного та геометричного характеру. Майстри, створюючи різноманітні орнаменти, уникають наочної правдоподібності зображуваних рослин та предметів, перетворюючи їх на геометризовані знаки. Кольорове вирішення відрізняється від того, як ці об’єкти виглядають у реальності. Цим досягається своєрідний ефект дематеріалізації. Мета такого прийому – підкреслити символічний, а не реалістичний характер зображень.

         Кримські татари протягом тривалого часу зберігають звичай прикрашати будинок орнаментованими предметами декоративного та ужиткового призначення. Кримськотатарський орнамент та його елементи використовуються у вишивці, а також на керамічних, металевих та дерев’яних виробах, у ткацтві, ювелірному мистецтві тощо.

       Орнамент є засобом передачі знань з покоління в покоління в культурному та історичному аспектах життєдіяльності народу. Вироби з традиційним кримськотатарським орнаментом орьнек завжди є гордістю сім’ї, їх ретельно зберігають і передають у спадок.

map-ornek

Кримськотатарський орнамент – дивовижне явище народної культури, чия тематика, символіка, технологія сягають корінням в давню історію Криму. Орьнек увібрав в себе художні прийоми і традиції багатьох народів, які взяли участь в етногенезі кримських татар. З появою Кримського ханства в середині XV ст. самобутнє орнаментальне мистецтво кримських татар розквітнуло і по сьогоднішній день продовжує свій розвиток на Кримській землі та у багатьох містах України: Київ, Херсон, Львів, Вінниця, Харків, Луцьк, Мелітополь.

          До середини ХХ століття, різноманітність і високий художній рівень численних орнаментів досягалися завдяки праці майстринь нагкаш, ремесло яких передавалося з покоління в покоління. Нагкаш володіли знаннями і досвідом створення орнаментів для вишивки і ткацтва. Сьогодні знаннями про орьнек володіє і застосовує їх на практиці широке коло майстрів ужиткового мистецтва.

          Найстаршому майстру, який продовжує створювати унікальні роботи, а також навчати учнів – 90 років. Наймолодші носії цього елемента нематеріальної культурної спадщини - учні гуртків 10-12 років, які вивчають особливості побутування і використання кримськотатарського орнаменту. Вік користувачів виробів народних промислів сягає від новонароджених до людей похилого віку, адже на всіх етапах життя використовуються предмети із зображенням орнаменту, а саме: в обряді народження дитини, у традиціях сватання та весілля, у релігійному ритуалі обрізання, новосіллі, облаштуванні оселі, поминальних ритуалах. Предмети побуту, одяг, аксесуари, меблі, ритуальні приладдя із зображенням кримськотатарського орнаменту, як елемента самоідентифікації, є невід'ємною частиною життя кожної кримськотатарської сім'ї.

 

         Збереження      

          Впродовж останніх 25 років, після репатріації кримськотатарського народу на рідну землю в Крим, були реалізовані проекти, підтримані міжнародними фондами. Завдяки цим проектам вдалося створити ряд майстерень (ювелірна, майстерня вишивки, кераміки), в яких носії у віці до 90 років проводять заняття з народних ремесел, використовуючи кримськотатарський орнамент орьнек.

          Проекти допомогли систематизувати процес передачі знань у таких формах як майстер-класи, курси, тематичні вечори, тренінги. Заходи проводяться на регулярній основі на базі профільних громадських організацій, магазинів етно-сувенірів, етно-кафе. Значна частина слухачів та учасників формального та неформального способів передачі знань - молодь, школяри, студенти.

          Розвиток

      Передача із покоління в покоління культурних практик є головним чинником формування національної ідентичності. В свою чергу, культурне самовираження та самоідентифікація - необхідні умови мирного та повноцінного існування суспільства.

          Елемент та його компоненти вже кілька років вивчаються на факультеті «Декоративно-прикладне мистецтво і народні промисли» Кримського інженерно-педагогічного університету (АР Кр    им, м. Сімферополь). Вивченню кримськотатарського орнаменту присвячені численні монографії, наукові статті, посібники. Майстри та художники Криму займаються збереженням, розвитком та популяризацією кримськотатрського орнаменту орьнек у творчому об'єднані «Чатир Даг» Мамута Чурлу.

            Промоція

           Символічно, що саме у 2018 році, який оголошено Роком охорони культурної спадщини, кримськотатарський традиційний орнамент орьнек, з ініціативи громадської організації «Алєм», включено до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини України.

 

Автономна Республіка Крим, Україна

Відстань Київ - Сімферополь

автошляхами: 811км

 

Міста, де мешкають внутрішньо переміщені особи з Криму:

Київ і Київська область, Херсон, Львів, Вінниця, Харків, Луцьк, Мелітополь

       Бавбекова, Ірина. Орнаментальні форми кримсько-татарського традиційного мистецтва / І. Бавбекова // Народна творчість та етнографія. – 2005. – № 1. – С. 97-99 : іл. – Бібліогр.: 8 назв.

       Акчуріна-Муфтієва Н. Традиційна символіка кримськотатарської народної орнаментики та її використання в сучасному етнодизайні /. Нурія Акчуріна-Муфтієва // Молодь і ринок .– 2010. – № 11 .– С. 158-162.